• ساعت : ۰۰:۰۰
  • تاريخ :
     ۱۳۹۷/۰۷/۱۷ 
لایروبی به هنگام بابلرود توسط شهرداری بابل مانع از آبگرفتی نقاط شهری و خسارت به شهروندان بابلی شد.

لایروبی به هنگام بابلرود توسط شهرداري بابل مانع از آبگرفتی نقاط شهری و خسارت به شهروندان بابلی شد.


به گزارش اداره روابط عمومي شهرداري بابل، لایروبی رودخانه بابلرود که یک خواسته چندین ساله مردم و طرحی بر زمین مانده در شهر بابل بوده است كه خوشبختانه با تدبیر و اقدام به هنگام شهرداری بابل، عملیات اجرایی لایروبی و ساماندهي بخش مهمي از رودخانه بابل رود از ابتدای سال جاری آغاز شد كه اين امر مانع بروز حادثه سيل برای شهروندان بابلی گرديد.

شهروندان بابلی فراموش نخواهند کرد که در چند سال گذشته عدم لایروبی رودخانه بابل رود چه خسارتهای سنگینی را برای بابلیها به ارمغان اورده بود.

بارش شبانه روزی در اين شهرستان به گونه ای خسارت آفريد که نه تنها آبگرفتگی منازل و زمین های زراعی برای شهروندان بسیار آزار دهنده بود بلکه حتی در منطقه پل موزیرج تردد در محور مواصلاتی بابل به آمل را با چالش روبرو كرده بود .

بالا آمدن آب رودخانه بابلرود شاید دلایل مختلف داشته باشد اعم از فرسایش در بالا دست مانند فرسایش جنگل ، مراتع و زمین های زراعی ، میزان بارندگی ، شدت بارندگی و شیب در ایجاد سیلاب در بالا امدن اب رودخانه بابلرود اثر گذار باشند اما بنا به نظر بسیاری از کارشناسان عدم لایروبی بابلرود اثر گذارترین عامل خلق این بحران در بابل بوده است.

خوشبختانه در حال حاضر بابلی ها در بارش و سیلاب اخیر طعم شیرین اقدام به هنگام شهرداری بابل در لایروبی بخشی از رودخانه بابلرود را چشیدند که طعم این شیرینی با تکمیل این طرح برای همشهریان شیرین تر می شود

مهندس کبود شهردار بابل در حاشیه بازدید از مناطق لایروبی شده رودخانه بابلرود گفت: امروز بسیار خوشحالیم که علی رقم بارش شدید و سیل آسای اخیر با لایروبی بابلرود مانع از ابگرفتگی خانه ها و زمین های همشهریان بابلی خودمان شدیم .

وی بیان داشت: رودخانه بابلرود که حدود 15 کیلومتر در حوزه شهر بابل عبور می کند یک فرصت  و ظرفیت بسیار خوبی است که می تواند برای توسعه و رونق شهر بابل بسیار اثر بخش باشد.

مهندس کبود ادامه داد : همه ما باید قدر این نعمت را بدانیم و با سرمایه گذاری و مدیریت  درست در بابلرود اجازه ندهیم این فرصت تبدیل به تهدید شود.

 شهردار بابل خاطرنشان ساخت: از  ابتدای سال جاری تا کنون  حدود 5 كيلومتر لايروبي در عرض متوسط 15 در 20 و در ارتفاع متغير 5 در 6 متر انجام شد كه تقريبا در حدود 500 تا 600 هزار متر مكعب ظرفيت آبگيري رودخانه را افزايش داديم و اگر اين افزايش ظرفيت آب را انجام نمي داديم با توجه به شدت بارندگي های اخیر اين حجم آب در مسير شرق و غرب خود به سمت شهركهاي اطراف  پل محمد حسن خان از قبيل شهرك انديشه، طالقاني  و چمران، آزادگان سیلاب  روان مي شد و منجر به مشكلاتي براي شهروندان مي شد.

شهردار بابل ادامه داد : در زمان شدت سیلاب  اخیر در بابلرود حدود یکصدو 50 هزار متر مکعب آب در ثانیه از رودخانه جریان داشت که با این وجود حدود یک و نیم متر ارتفاع در رودخانه مانده بود که هنوز قابلیت گنجایش اب را داشت که اگر لایروبی صورت نمی گرفت این امر زمینه آب گرفتگی بسیاری از خانه ها و زمین های کشاورزی را فراهم می کرد.

مهندس کبود افزود : طرح جامع لایروبی بابلرود که از ابتدای سال جاری تا کنون حدود 5 کیلومتر با اعتبار هفت میلیارد و 300 میلیون ریال انجام شد لایروبی یک سوم رودخانه بابلرود بوده است  .

وی بیان داشت : مبلغ 10 میلیارد از سوی کمیته برنامه ریزی شهرستان بابل و سازمان برنامه و بوجه برای لایروبی بابلرود در نظر گرفته شد.

مهندس کبود شهردار بابل ادامه داد: برای دیوار سازی بابلرود و جاده ساحلی هم اعتباری حدود 50 میلیارد ریال  در نظر گرفته شد که در حال حاضر مطالعه و برنامه ریزی برای این طرح در حال انجام است که امیدواریم با لایروبی کامل 15 کیلومتری رودخانه بابلرود در مسیر حوزه شهری مشکل سیلاب و بالا امدن اب رودخانه به طور کامل مرتفع شود.

مهندس کبود ابراز امیدواری کرد با کمک و نگاه مثبت مدیران ارشد استانی این طرح کامل انجام شود که این امر می تواند زمینه توسعه پایدار را در بابل فراهم نماید.

شهردار بابل از تمامی عزیزانی که در کنار  شهرداری و شورای اسلامی شهر بابل برای توسعه و پیشرفت شهر بابل گام بر می دارند صمیمانه تشکر کرد.


امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها