• ساعت : ۰۰:۰۰
  • تاريخ :
     ۱۳۹۶/۱۲/۱۵ 
شهـرداری بابل با برنامه‌ریزی مناسب پیگیر مدیریت آب شهری در فضای سبز است.

شهـرداری بابل با برنامه‌ریزی مناسب پیگیر مدیریت آب شهری در فضای سبز است.


به گزارش روابط عمومی شهرداری بابل، مهندس کیانی معاون خدمات شهری و رئیس هیئت مدیره سازمان سیما منظرو فضای سبز شهرداری با اشاره به لزوم مدیریت بحران آب در دنیای امروزی اظهار داشت: آب سرمایه ملی کشور است و لزوم توجه ویژه به پاسداشت آن از سوی تمامی افراد جامعه امری ضروری است که باید به آن توجه ویژه داشت.

وی افزود: شهرداری بابل و سازمان‌های تابعه جهت سازماندهی مناسب و بهینه‌سازی آب در محیط پیرامونی خود اقداماتی را انجام داده اند که از مهمترین آنها می توان به موضوع بازپیرایی شبکه‌های آبی، آبیاری مکانیزه و قطره‌ای در امور فضای سبز شهری اشاره کرد.

معاون خدمات شهری شهرداری بابل از لزوم توجه به زیرساخت‌های شهری بر اساس جغرافیای بومی و ظرفیت‌های موجود با رویکرد علمی تاکید و ادامه داد: نگاه مدیریتی آینده‌نگر در مجموعه شهرداری بابل ما را بر آن داشت تا با بستر ده ساله پروژه هدفمندسازی آبیاری برای فضای سبز تمامی موارد پژوهشی و تحقیقاتی، امکان سنجی، برآورد مساحت محیطی و مسائل مالی این طرح را در نظر بگیریم و در سال‌های اخیر به جدی پیگیر این اتفاق خوب باشیم تا به نتیجه مد نظر برسیم .

مهندس کیانی یادآور شد: شهروندان با فرهنگ بابل بسیار به زیست بوم خود اهمیت می‌دهند و این موضوع را با حضور پررنگ خود در جشنواره‌های مختلف گل و گیاه علی‌الخصوص در پنجمین جشنواره شهرداری بابل نشان دادند و این خواسته شهروندان که باید شهری سالم با فضای سبز درخور و شایسته داشته باشیم را به جد پیگیر هستیم.

رئیس هیئت مدیره سازمان سیما منظرو فضای سبزشهرداری بابل تاکید کرد: پیگیری و به ثمر رساندن پروژه آبیاری مکانیزه با استفاده از سیستم‌های هوشمند و آبیاری قطره‌ای با برنامه‌ریزی مناسب و هدفمند در مدیریت آب شهری برای فضای سبز نگاه بلندی است که به دنبال تحقق آن خواهیم بود.

وی در پایان گفت: جلوگیری از اتلاف سرمایه انسانی، مالی و منابع خدادادی در کنار نشاط بخشی اجتماعی با ایجاد فضای سبز زیبا در دستور کار ویژه شهردار، اعضای شورای شهر و معاونت خدمات شهری قرار دارد که امیدواریم شهروندان خوب بابلی ما را در مسیر تحقق پروژه‌های از این دست یاری کنند.


همچنین در ادامه مهندس سعید خسروانی مشاور شهردار بابل در امور فضای سبز و عضو هیئت مدیره سازمان سیما منظر شهرداری بابل گفت: در پی بحران آب در سال های اخیر، استانداری مازندران طی دستورالعملی، از شهرداری های تابعه خواست تا با بهینه کردن روش های سنتی به مکانیزه و حذف آب شرب از آبیاری فضای سبز در این جهت اقدام نماییم و در همین راستا شهرداری بابل نیز تلاش خود را در این جهت انجام داد.

وی افزود: در این زمینه کارهای تحقیقاتی و مطالعاتی با نظر دستگاه‌های مسئول انجام شد و هم راستا با این موضوع مساحت کلی فضای سبز شهر بابل به همراه برآورد زیرساخت‌ها صورت پذیرفت و درسال‌های اخیر این پروژه در حال اجرا بود و امروز بخش هایی از ان به بهره برداری رسید.

مشاور شهردار بابل در امور فضای سبز ادامه داد: عواملی مانند آزمایش آب مورد استفاده ومیزان سختی آن، آلودگی و تامین آب پیگیری و به نتیجه رسید و در شرایط کنونی پکیج کامل طراحی آبیاری مکانیزه و قطره‌ای را برای شهر بابل و شروع به بهره‌برداری نمودیم.

این مسئول در امور فضای سبز شهری تصریح کرد: در سال جاری استارت اولیه این کار زده و بازپیرایی فضای سبز همراه با شبکه‌بندی سیستم‌های آبیاری و دفن آن بود که به علت کمبود منابع در چندفاز برنامه‌ریزی شد و با درنظر گرفتن منابع مالی آن در سال جدید حتما شتاب بیشتری خواهد گرفت.

مهندس خسروانی گفت: در این مسیر به دنبال استفاده از گونه‌هایی هستیم که با بوم منطقه سازگاری و نسبت به کمبود آب مقاوم‌تر هستند هستیم و البته سرعت کم این پروژه باعث برخی مشکلات شد که از آن جمله تحقق نیافتن کمک مالی سازمان همیار آب در این جهت بود که هنوز هم محقق نشد و ما از منابع شهرداری بابل در حال تامین بودجه هستیم.

وی افزود: کمک اولیه استانداری در همان ابتدای کار حدود یک دهه گذشته 400 میلیون ریال بود که جهت مطالعات اولیه طرح جذب شد و در بودجه سال 96 به صورت جزئی وانشالله در بودجه 97 به جد پیگیر این مسئله هستیم چون شبکه اصلی این موضوع که رینگ خواهد شد مانده و دارای هزینه بالایی است.

ایشان اذعان کرد: در سال جاری با نگاه بلندمدت به این موضوع و عدم ایجاد مشکل در سال‌های آتی کمربندی شرقی دوم، کمربندی غربی در مسیر بلوار شهید بهشتی و موزیرج لوله‌ها وشبکه‌های توزیع را نصب کردیم و انتخاب این مکان‌ها بر اثر بازپیرایی و یا زیرساختهای شهری که درحال احداث بود معین و انجام شد.

این کارشناس فضای سبز تاکید کرد: برای ما درخت بهارنارنج بسیار اهمیت دارد اما در شرایط غیرمستعد باید به دنبال دیگر گونه ها هم باشیم تا مسائلی مانند آب، رشد فیزیولووژیکی و بهره‌وری را در آن ببینیم و گونه‌های سایه‌گستر را برای سطوح بالاتر و نارنج را برای سطوح پایین‌تر در دستور کار داریم. 

وی در پایان گفت: از اصحاب رسانه، مردم وهمه کسانی که در این مسیر زحمت کشیدند و در آینده همراهمان خواهند بود سپاسگذارم و گام بلند شهرداری بابل جهت ساماندهی و بازپیرایی سیستم‌های آبیاری فضای سبز شهری همچنان ادامه خواهد داشت تا این مهم محقق شود.


امتیاز :  ۵.۰۰ |  مجموع :  ۱

برچسب ها